Pages

Jan 2, 2012

3 hari



Jika diimbau kembali, rase seronok pun ada. Kenapa? Sebab 3 hari yang lepas syok gile dapat berjalan walaupun hanya ke tempat saudara-mara aku. Best jumpa sepupu, makcik, wak, pakcik, anak sedara yang comel2.


Destinasi pertama kami adalah ke Port Dickson. Di sana akak mak aku tinggal dan kami memanggilnya sebagai Wak Niah. Kenapa panggil Wak Niah? Sebab kami ni keturunan Jawa jadi, WAK ini melambangkan yang kita hormat mereka sebagai yang lebih arif. Tak kira la laki ke perempuan, tetap akan panggil wak.

Kami bergerak dari rumah pada pukul 11.00 pagi dan perjalanan yang mengambil masa selama 5 jam setengah akhirnya membawa kami sampai ke tempat yang dituju. Yang paling aku teruja adalah laut. Haa, kalau nak tau, tempat yang Wak Niah aku tinggal ni memang dekat dengan laut. Syok kalau malam-malam rase angin laut, sejuk je, nyaman. Sepanjang perjalanan adalah pesisiran laut. Bila dah sampai tu, apa lagi kan kita berehat la di rumah. Pada malamnya, kami ziarah rumah sepupu aku merangkap anak Pak Ngah tapi dia tiada malam itu, dan hanya mak bapaknya yang kebetulan berada di rumah. Kami disajikan dengan satay tapi maaf cakap la, satay keras kebatun. Memang boleh dimakan tapi susah nak dikunyah.

Keesokan harinya, kami telah bercadang untuk pergi ke Muzium Tentera di Port Dickson. Mesti korang tau kan yang mana di PD memang terkenal dengan tenteranya. Sangat menakjubkan bila di sana. Peralatan-peralatan perang, meriam, peluru berpandu, dan macam-macam lagi la. Syokk. Aku kat sana hanya memenuhkan album handfon adik aku. Selepas itu, kami pergi ke pantai yang ada pulau buatan. Kata mak ku nama pantai tu Pantai Batu 4. Sangat cantik keindahan yang telah Tuhan ciptakan. Air laut yang sangat cantik, angin mendayu-dayu walaupun matahari tegak atas kepala.




Pada waktu petang, kami bergerak pula ke Kuala Lumpur untuk ke rumah Pak Su aku merangkap adik kepada abah. Walaupun perjalanan yang hanya mengambil masa 2 jam tapi pada aku sangat memabukkan kerana keadaan jalan yang seperti ular kena palu. Pening2. Kami akhirnya sampai di Jenderam Hilir atau lebih tepat lagi di Kg. al-Jenderami. Kalau korang nak tahu, tempat tersebut terdapat Kompleks Warga Emas dan juga anak-anak yatim. Maklumat lanjut boleh layari http://www.aljenderami.com.my/aljenderami/

                              

Pada hari ketiga, kami akhirnya bergerak ke Tg. Malim a.k.a UPSI. Aku dapat tahu malam tahun baru berlaku satu demo di Pintu Timur tetapi aku tak amik port sangat. Kebanyakan yang terlibat ramai daripada luar. Dan akhirnya aku sampai juga ke rumah sewa atau lebih dikenali dalam kalangan kawan-kawan aku Setinggarden. Cun kan nama tu. Hehe

Cukuplah perjalanan selama 3 hari ni, sangat memenatkan tetapi menyeronokkan =))

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...